DétaiL is een Hasselts fair fashion merk dat niet enkel oog voor DétaiL heeft, maar ook voor de mensen achter de productie. Geen kinderarbeid of ondraaglijke werkuren in mensonterende omstandigheden, maar een eerlijke tewerkstelling in hun eigen ateliers in Jaipur en Calcutta. Hun producten worden stuk voor stuk met de hand gemaakt door lokale vaklui. “Na al die jaren is het nog steeds een enorm fijn gevoel om iemand op straat te zien rondlopen met één van onze handtasjes.” Maak kennis met Bob & Céline, de drijvende krachten achter dit inspirerende Hasseltse fair fashion merk.
Zelf zien Bob & Céline zich niet als verkopers, maar als verhalenvertellers. “Wij verkopen niet zomaar producten, maar unieke stukken waar een verhaal achter zit, bijvoorbeeld over de mensen die het product gemaakt hebben. Eén van de basisvoorwaarden om een product aan hun gamma toe te voegen is dan ook een sterk verhaal. Ook hun juwelen vertellen stuk voor stuk een verhaal. “Je kan een van onze juwelen perfect dragen en denken: dat is een mooi juweel. Maar voor ons draait alles om het verhaal dat erachter zit.”
“Wij zien onszelf niet als verkopers, maar als verhalenvertellers.”
India calling
Het verhaal van Bob & Céline zelf begint in 2005 in India, waar ze op dat moment wonen. Werken doen ze in een lokaal tapijtenbedrijf, maar al snel begint het te kriebelen om zelf een zaak op te starten. “De eerste stap richting onze zaak begon met het verkopen van juwelen. Die rolden we dan in van die mooie stoffen Indische serviettes. Zo konden we onze producten op een unieke manier aan onze klanten tonen”, vertelt Bob nostalgisch. Dat deden ze zo een aantal jaren, tot ze merkten dat ook verkopers interesse toonden in hun unieke juwelen met een verhaal. “De volgende stap waren homeparty’s waarbij we onze producten en het verhaal voorstelden bij mensen thuis”, vult Céline aan.
Ook die fase ontgroeiden ze al snel. De volgende mijlpaal was een overeenkomst met de Hasseltse boetiek La Botega om hun handtassen en juwelen te verkopen. Omdat elke handtas een uniek stuk was, was het niet mogelijk om pakweg 200 identiek dezelfde groene handtasjes aan te kopen. “Sommige winkels kochten dan 5 handtasjes aan in hun favoriete kleuren en bestelden dan achteraf bij.” In eerste instantie leek de stap naar juwelenverkoop in winkels nogal omslachtig, omdat er dan specifieke etalages en houdertjes bij komen kijken. Maar om gehoor te geven aan de vragen van winkeluitbaters, namen we de beslissing om er vol voor te gaan.”
Het orgelpunt van hun zaak vond plaats in volle coronapandemie. “In 2020 besloten we om de homeparty’s stop te zetten en onze eigen winkel te openen. Enerzijds omdat we door corona niet meer konden langsgaan bij mensen thuis, maar ook omdat de handtassen bij mensen thuis niet meer volledig tot hun recht kwamen. Een etalage geeft toch net iets meer uitstraling”, vertellen ze trots.
Naast hun eigen fysieke winkel in Hasselt, worden hun producten momenteel in een 50-tal winkels verkocht. En dat zowel in Vlaanderen, Brussel, Wallonië als Nederland. “Het salesgedeelte neem ik momenteel zelf voor mijn rekening”, vertelt Bob. “Als ik ons verhaal zelf kan vertellen, komt het persoonlijker over en voel ik meteen of er een klik is.” Maar hun ambitie kent geen grenzen. “Als we willen uitbreiden naar pakweg Duitsland kan ik dat niet zelf blijven doen en zullen we een sales of fashion agent moeten inschakelen.”
Terug naar waar het allemaal begon
De toekomst lacht hen toe. Als je hen vraagt waar die toekomst ligt, is het antwoord niet België. “Onze passie is altijd reizen geweest”, antwoorden ze in koor. Maar tegelijkertijd hebben ze ook de ambitie om meerdere winkels uit te rollen. Nu is de focus een beetje verschoven naar zakendoen en dat zouden we in de toekomst graag anders zien. Het ideale scenario? Meerdere winkels die dan door andere mensen worden gemanaged en zelf regelmatig naar India om op zoek te gaan naar unieke stukken met een verhaal. De zoektocht naar unieke spullen geeft ons echt energie.
Oog voor detail en het menselijke aspect
Centraal in hun productieproces staat de menselijke aanpak. Zowel de juwelen en handtassen worden in hun eigen ateliers gemaakt. Voor de handtassen is dat de oostelijke miljoenenstad Calcutta, terwijl de juwelen in het centraal gelegen Jaipur worden gemaakt. Jaipur is een wereldwijde hotspot voor edelstenen. Alle edelstenen ter wereld komen ruw naar daar om geslepen te worden, vergelijkbaar met de diamantensector in Antwerpen. Die hebben zelf geen mijnen, maar zijn wereldtop in het slijpen ervan. “In Jaipur hebben we ateliers met steenslijpers die gespecialiseerd zijn in een bepaalde steen”, vertelt Bob. “De kunst zit erin om een ruwe steen aan te kopen en de kwaliteit ervan te gokken. Als ze zich vergissen, houdt het verhaal op. Om die reden specialiseert iedereen zich op een andere soort en worden ze de expert.” In de ateliers van DétaiL worden de geslepen stenen dan in het zilverwerk geplaatst. Bij grote bestellingen wordt er soms ook samengewerkt met andere ateliers.
“Hier in België halen we bij wijze van spreken onze schouders op als we 200 euro meer verdienen in de maand, maar voor de mensen waarmee we werken maakt dat echt een enorm verschil.”
Waar die passie voor fair fashion vandaan komt, weten ze zelf niet goed. “We voelen ons er gewoon tot aangetrokken. Het voelt gewoon juist aan om iets terug te doen”, vertelt Bob. Vervolgens denkt hij terug aan een moment die hun motivatie perfect samenvat. “Een tijdje geleden wandelde ik na een salesgesprek terug naar de ondergrondse parking. Voor de ingang zag ik iemand om geld bedelen. Zonder nadenken ging ik naar mijn wagen om vervolgens de trap weer op te lopen en hem wat geld te geven. Waarom doe je dat? Omdat het goed voelt. Met DétaiL hebben wij dan ook echt het gevoel dat we een verschil kunnen maken. Niet voor honderden mensen tegelijk, maar toch. Met ons project bieden wij onze werknemers toekomstperspectief. Dankzij ons kunnen hun kinderen bijvoorbeeld naar een net iets betere school waar ze met een computer leren werken. Een van onze andere werknemers is momenteel een huis aan het bouwen. Hij had al een tijd lang een grond, maar moest lang sparen. Hier in België halen we bij wijze van spreken onze schouders op als we 200 euro meer verdienen in de maand, maar voor de mensen waarmee we werken maakt dat echt een enorm verschil. Uiteraard geeft dat een goed gevoel”, vertelt Bob trots.
Ben je geïnspireerd door het verhaal van Bob en Céline? Neem dan zeker een kijkje op hun website, breng een bezoekje aan hun winkel in Hasselt, of nog beter: koop een handtas of een juweel en maak deel uit van hun verhaal.